Jakie imprezy wymagają zabezpieczenia medycznego?
Czy istnieją akty prawne regulujące jak ma wyglądać zabezpieczenie medyczne?
Jakie wymogi musi spełnić wykonawca zabezpieczenia medycznego?
Czy dana impreza spełnia kryteria imprezy masowej?
Impreza masowa według Ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych oznacza imprezę masową artystyczno-rozrywkową, masową imprezę sportową, w tym mecz piłki nożnej, która spełnia poniższe wymagania:
- impreza masowa artystyczno-rozrywkowa – należy przez to rozumieć imprezę o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub zorganizowane publiczne oglądanie przekazu telewizyjnego na ekranach lub urządzeniach umożliwiających uzyskanie obrazu o przekątnej przekraczającej 3 m, która ma się odbyć:
- na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000,
- w hali sportowej lub w innym budynku umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, w których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 500;
- masowa impreza sportowa – należy przez to rozumieć imprezę masową mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:
- stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej – nie mniej niż 300,
- terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000;
- mecz piłki nożnej – należy przez to rozumieć masową imprezę sportową mającą na celu współzawodnictwo w dyscyplinie piłki nożnej, organizowaną na stadionie lub w innym obiekcie sportowym, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000.
Wyjątkiem są imprezy są (jeżeli rodzaj imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu lub terenu, gdzie ma się ona odbyć):
- organizowane w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych podobnych obiektach,
- organizowane w szkołach i placówkach oświatowych przez zarządzających tymi szkołami i placówkami,
- organizowane w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży,
- sportowe organizowane dla sportowców niepełnosprawnych,
- sportu powszechnego o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępnym i nieodpłatnym, organizowane na terenie otwartym,
- zamknięte organizowane przez pracodawców dla ich pracowników,
- o których mowa w art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. poz. 2490)
Impreza masowej podwyższonego ryzyka – należy przez to rozumieć imprezę masową, w czasie której, zgodnie z informacją o przewidywanych zagrożeniach lub dotychczasowymi doświadczeniami dotyczącymi zachowania osób uczestniczących, istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji.
Jeżeli impreza spełnia wymogi opisane powyżej nakłada to na organizatora szereg wymogów organizacyjnych, administracyjnych i bezpieczeństwa – w tym również zabezpieczenie medyczne imprezy masowej.
Jak powinno wyglądać zabezpieczenie medyczne imprezy masowej?
Aktem prawnym, który dokładnie określa te kwestie jest Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 lutego 2012 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących zabezpieczenia pod względem medycznym imprezy masowej. W zakres zabezpieczenia medycznego wchodzą co najmniej następujące elementy:
- Zespoły wyjazdowe:
- Zespół Wyjazdowy z lekarzem – w skład którego wchodzą co najmniej trzy osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, w tym lekarz systemu oraz pielęgniarka systemu lub ratownik medyczny,
- Zespół Wyjazdowy bez lekarza – w skład których wchodzą co najmniej dwie osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych będące pielęgniarką systemu lub ratownikiem medycznym,
- Patrole ratownicze – składające się co najmniej z dwóch osób uprawnionych co najmniej do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy (czyli osoba posiadające tytuł „Ratownik”, po ukończonym kursie 66-godzinnym),
- Punkty Pomocy Medycznej – w skład wchodzi lekarz posiadający prawo wykonywania zawodu oraz co najmniej trzyletnie doświadczenie w udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz pielęgniarka systemu lub ratownik medyczny. W przypadku gdy zabezpieczenie medyczne stanowi więcej niż jeden punkt pomocy medycznej, jeden lekarz, może przypadać na każde dwa punkty pomocy medycznej, pod warunkiem że w drugim punkcie pomocy medycznej świadczeń zdrowotnych udzielają co najmniej dwie osoby posiadające uprawnienia ratownika medycznego lub pielęgniarki systemu.
W tym rozporządzeniu jest również wyszczególnione, że Zespoły Wyjazdowe nie mogą być jednocześnie jednostkami systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, czyli tymi karetkami, które przyjadą po telefonie na numer 112/999.
Kto wchodzi w skład zabezpieczenia medycznego?
W skład zabezpieczenia medycznego może wchodzić:
- lekarz systemu (Zespół wyjazdowy z lekarzem, Koordynator medyczny) –
- lekarz posiadający specjalizację lub tytuł specjalisty w dziedzinie: anestezjologii i intensywnej terapii, medycyny ratunkowej lub neurologii albo lekarz po drugim roku specjalizacji w tej dziedzinie, który kontynuuje szkolenie specjalizacyjne,
- lekarz posiadający specjalizację lub tytuł specjalisty w dziedzinie: chorób wewnętrznych, kardiologii, chirurgii ogólnej, chirurgii dziecięcej, ortopedii i traumatologii narządu ruchu, ortopedii i traumatologii lub pediatrii,
- lekarz, który w ramach szkolenia specjalizacyjnego ukończył moduł podstawowy w dziedzinie: chorób wewnętrznych, pediatrii lub chirurgii ogólnej i kontynuuje lub zakończył szkolenie specjalizacyjne oraz uzyskał tytuł specjalisty.
- lekarz (Punkt pomocy medycznej) – który posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie w udzielaniu świadczeń zdrowotnych,
- ratownik medyczny (Zespół wyjazdowy z lekarzem, Zespół wyjazdowy bez lekarza, Punkt Pomocy Medycznej, Koordynator medyczny) – osoba po ukończeniu 3-letnich studiów na kierunku ratownictwo medyczne lub ukończoną szkołę policealną (możliwe do roku 2013),
- pielęgniarka systemu (Zespół wyjazdowy z lekarzem, Zespół wyjazdowy bez lekarza, Punkt Pomocy Medycznej, Koordynator medyczny) – pielęgniarka posiadająca tytuł specjalisty lub specjalizującą się w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego, anestezjologii i intensywnej opieki, chirurgii, kardiologii, pediatrii, a także pielęgniarka posiadająca ukończony kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego, anestezjologii i intensywnej opieki, chirurgii, kardiologii, pediatrii oraz posiadająca co najmniej 3-letni staż pracy w oddziałach tych specjalności, oddziałach pomocy doraźnej, izbach przyjęć lub pogotowiu ratunkowym,
- ratownik (Patrol ratowniczy) – osoba posiadająca ważne zaświadczenie ukończenia 66-godzinnego kursu, uprawniony do wykonywania Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy.
Liczebność zabezpieczenia medycznego
Liczba i rodzaj elementów wchodzących w skład zabezpieczenia medycznego jest zależny od wielkości wydarzenia.
Dla ułatwienia umieściliśmy te wymogi w formie tabeli.
Zabezpieczenie medyczne masowej imprezy artystyczno-rozrywkowej oraz masowej imprezy sportowej innej niż mecz piłki nożnej:
Rodzaj zespołu | Ilość uczestników imprezy masowej | ||||
do 5 tys. | do 10 tys. | do 25 tys. | do 65 tys. | powyżej 65 tys. | |
Patrol Pieszy | 1 | 2 | do 15 tys. 2, powyżej 15 tys. 3 | powyżej 25 tys. 4, powyżej 35 tys. 5, powyżej 45 tys. 6, powyżej 55 tys. 7 | 7 na pierwsze 65 tys. oraz na każde rozpoczęte kolejne 15 tys. 1 patrol ratowniczy |
Zespół wyjazdowy bez lekarza | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 na pierwsze 65 tys. oraz na każde rozpoczęte kolejne 120 tys. 1 zespół bez lekarza lub 1 zespół z lekarzem |
Zespół wyjazdowy z lekarzem | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 na pierwsze 65 tys. oraz na każde rozpoczęte kolejne 120 tys. 1 zespół bez lekarza lub 1 zespół z lekarzem |
Punkt Pomocy Medycznej | 0 | 0 | 1 | powyżej 60 tys. 2 | 2 na pierwsze 110 tys. oraz na każde rozpoczęte kolejne 100 tys. 1 punkt pomocy medycznej |
Koordynator Medyczny | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 |
Zabezpieczenie medyczne imprezy masowej podwyższonego ryzyka oraz meczu piłki nożnej:
Rodzaj zespołu | Ilość uczestników imprezy masowej | ||||
do 5 tys. | do 10 tys. | do 25 tys. | do 65 tys. | powyżej 65 tys. | |
Patrol Pieszy | 1 | 2 | do 15 tys. 3, powyżej 15 tys. 4, powyżej 20 tys. 5 | powyżej 25 tys. 6, powyżej 30 tys. 7, powyżej 35 tys. 8, powyżej 40 tys. 9, powyżej 45 tys. 10, powyżej 50 tys. 11, powyżej 55 tys. 12, powyżej 60 tys. 12 | 13 na pierwsze 65 tys. oraz na każde kolejne rozpoczęte kolejne 10 tys. 1 patrol ratowniczy |
Zespół wyjazdowy bez lekarza | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 na pierwsze 65 tys. oraz na każde rozpoczęte kolejne 100 tys. 1 zespół bez lekarza lub 1 zespół z lekarzem |
Zespół wyjazdowy z lekarzem | 0 | 1 | 1 | powyżej 45 tys. 2 | 2 na pierwsze 65 tys. oraz na każde rozpoczęte kolejne 100 tys. 1 zespół bez lekarza lub 1 zespół z lekarzem |
Punkt Pomocy Medycznej | 0 | 0 | 1 | powyżej 40 tys. 2, powyżej 70 tys. 3 | 3 na pierwsze 100 tys. oraz na każde rozpoczęte kolejne 50 tys. 1 punkt pomocy medycznej |
Koordynator Medyczny | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 |
Koordynator Medyczny imprezy masowej
Jeżeli impreza masowa przekracza liczbę 10 000 uczestników wymagany jest dodatkowo Koordynator Medyczny. Aby osoba mogła pełnić te funkcje musi spełnić poniższe warunki:
- posiada kwalifikacje: lekarza systemu albo pielęgniarki systemu lub ratownika medycznego,
- posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w udzielaniu świadczeń zdrowotnych w jednostkach systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne,
- posiada znajomość języka angielskiego umożliwiającą komunikację z osobami poszkodowanymi.
Koordynator musi posiadać łączność bezprzewodową z każdym elementem zabezpieczenia medycznego oraz wszystkimi osobami zaangażowanymi w bezpieczeństwo imprezy masowej oraz z organizatorem imprezy masowej.
Wymagane wyposażenie zabezpieczenia medycznego
Nakazane jest, że Zespoły Wyjazdowe muszą posiadać specjalistyczny środek transportu sanitarnego, spełniający cechy techniczne i jakościowe określone w Polskich Normach przenoszących europejskie normy zharmonizowane, czyli karetkę co najmniej typ B, dla Zespołu bez lekarza oraz typ C dla Zespołu z lekarzem. Dodatkowo kierowca musi posiadać aktualne uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym.
Obowiązkowe wyposażenie minimalne dla patroli ratowniczych, punktów medycznych i zespołów wyjazdowych jest określone szczegółowo w poszczególnych aktach prawnych.
Oznakowanie zabezpieczenia medycznego
Nakazane jest, że osoby wchodzące w skład zabezpieczenia medycznego oznakowuje się poprzez umieszczenie na kamizelce koloru czerwonego, z przodu i z tyłu, napisu w kolorze białym:
- po polsku „RATOWNIK” albo „RATOWNIK MEDYCZNY”, albo „PIELĘGNIARKA” oraz po angielsku: „MEDICAL STAFF”.
- po polsku „LEKARZ” oraz po angielsku „DOCTOR”.
- po polsku „KOORDYNATOR MEDYCZNY” oraz po angielsku „MEDICAL COORDINATOR”.
Punkt pomocy medycznej oznakowuje się kwadratową tablicą w kolorze zielonym, o wymiarach co najmniej 70 cm x 70 cm, z centralnie umieszczonym krzyżem równoramiennym w kolorze białym, z napisem nad krzyżem w języku polskim „PUNKT POMOCY MEDYCZNEJ” oraz z napisem pod krzyżem w języku angielskim „FIRST AID”.
Wymogi dla wykonawcy zabezpieczenia medycznego
Wykonawca zabezpieczenia medycznego imprezy masowej musi być podmiotem leczniczym oraz spełnić wszystkie powyżej opisane wymogi.
Firma medyczna w Polsce powinna być zarejestrowana jako Podmiot Leczniczy – dzięki temu pracownicy posiadający Zawody Medyczne takie jak Lekarz, Ratownik Medyczny czy Pielęgniarka mogą w pełni legalnie udzielać świadczeń zdrowotnych. W innym wypadku zgodnie z ustawami mogą wykonywać czynności tylko do poziomu Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy.
Podmiot leczniczy powinien być zorganizowany zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz posiadać stosowne ubezpieczenie. Aby uzyskać wpis do rejestru należy spełnić szereg wymogów sanitarnych, lokalowych, posiadać właściwie prowadzoną dokumentacje czy choćby określony system zarządzania i usuwania odpadów medycznych.
Bez wpisu do tego rejestru firma nie może legalnie pozyskać leków i niektórych produktów medycznych. Na leki ścisłego rozchodu (leki narkotyczne), które w niektórych stanach nagłych jak np. atak drgawek, silny ból są niezbędne, aby skutecznie udzielić właściwej pomocy medycznej pacjentowi wymagana jest osobna zgoda w Inspektoracie Farmaceutycznym.
Sprzęt medyczny taki jak defibrylatory, monitory, respiratory, pulsoksymetry musi spełniać odpowiednie normy i wymogi oraz powinny posiadać aktualne Paszporty Techniczne, które są odnawiane w certyfikowanych serwisach raz do roku.
Zachęcamy przed wyborem do sprawdzenia legalności firmy, którą zamierzacie wybrać jako wykonawcę usługi medycznej, czy to właśnie jej chcecie powierzyć swoje oraz innych zdrowie i życie. Można to zrobić na rządowej stronie Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą.
My jako Enduro-Med nie mamy się czego wstydzić i udzielamy wszelkich danych, które pozwalają zweryfikować naszą firmę:
ENDURO-MED SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Numer KRS: 0000972398
REGON: 522101748, REGON 14-znakowy: 52210174800010 NIP: 6572969834
ul. Sandomierska 197, 25-329 Kielce
(Wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą) NR KSIĘGI: 000000252664 Organ: W-26
Numer BDO: 000570441
Mamy świadomość, że wszystkie te kwestie wymogów prawnych i pojęcia medyczne mogą spowodować mętlik w głowie i niepewność, ale pozostajemy w gotowości do pomocy w organizacji imprez masowych. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w sprawowaniu zabezpieczeń medycznych takich wydarzeń o rożnym rozmiarze, specyfice oraz lokalizacji. Zachęcamy do kontaktu oraz współpracy z nami!